språktest idag

Några dagar sedan jag skrev nu, har vart lite mycket de här dagarna, är tok trött på kvällen så somnar jätte tidigt och sen vaknar jag efter några timmar och är pigg. Men strunt i de, nu klarar jag att åka tåg och allt det där utan problem. i morse åkte jag in till zurich vid tjugo i nio , hade en tid för att göra språktest klockan nio så hann precis. Kom in där och hittade ingen reception, bara massa klassrum tänkte att jag ska nog inte kliva in i något av dem och fråga. hittade sen tillslut en dörr och bakom den satt de massa hjälpsamma personer. Fick vänta ett tag då , de är inte så noga med tiden , funkar fint för mig:) Tillslut kom en tjej som skulle intevjua mig då , hade ingen aning om att de va muntligtså vart ganska närvös, hon började då snacka på tyska, förstod de mesta faktiskt. Det svåra är att prata själv, att hitta på meningar och få det att betyda något. hon frågade lite vad jag hade gjort igår och så, sa att jag hade arbaiten und in der abend eine film gesehen, Men det lät nog ganska dumt när jag sa de, fast tror hon förstod så hon frågade vilken film, och det är ju inte så svårt att svara på eftersom jag bara sa film titeln, charlie and the chocolate factory, Hon var också ett johnnydepp fan som tur var så hon tyckte nog att de gick ganska bra för mig. Fick sen göra ett skriftligt test, grammatik, Ja de gick väll som de gick kan man säga. Fick ganska bra på första delen, men sen på andra så fick jag ungefär 3 av 12, sen skulle jag bara skriva ner några saker jag gillar att göra, hon bah gav mig ett papper och sa skriv, fick prestatitions ångest. fick ner några knäppa ,meningar , får börja på nivå två, men om de e för lätt får jag byta upp mig. Får väll se vad de e för folk i min grupp :D och sen välja:P

Barnen är förtfrande väldigt söta, lilla Mia kallar mig för hemma, låter ganska roligt, "hemma nu" betyder ungefär, vart är emma nu. så det blir lite förvirrande för dem:P Idag var jag barnvakt på kvällen, de skulle ha ett möte med alla grannarna, eller med fyra av grannarna , de som bor i dem här nybyggda fina husen:P så de kom hit klockan åtta, och då skulle jag lägga barnen, det kan bli lite liv , men det gick bra. Läste iofs fyra böcker tror jag, en pettson och findus som var as lång, men de märker ju inte om man hoppar över lite här och där. De måste ha somnat närstan direkt för jag beöhvde inte gå in dit igen, de sover i samma rum så det kan bli lite skrik. Vi var med Malin idag och åkte skridskor, hon hade varit i skogen hela förmiddagen på kindergarthen så jag antar att hon måste ha varit ganska pömsig.

Har ätit en maträtt jag inte visste fanns också, recklett hette de, eller uttalas de allafall, låter väldigt fint och så. Men egentligen är det bara potatis med smält ost på, skulle nog inte vara något mamma skulle laga hemma precis, men de va riktigt gott, gillar ju både potatis och ost satt. Det fanns till och med speciella verktyg man skulle använda, osten var skuren i stora smala fyrkantiga bitar, sen la man den på en sak som såg ut ungefär som en spade, och ställde den på grillen, sen skalade man sin potatis medans osten smälte och hackade den på tallricken, sen när osten var tillräckligt smält så hällde man det över potatisen kryddade och åt. det var någon speciell ost, den hette racklett, men den smakade inte så mycket. Det var väldigt gott, min typ av mat, ganska onyttigt men de har ju ingen dött av.

I onsdags var jag på barnsång med lilla Mia, var roligt, sångerna var kanske inte så där jätte latjo men det var många aupairer där, en tjej som kommit bara dagen innan så jag var inte äns nyast!:) fick åka in till stan med mia själv då, går helt okej, Men det kan bli jobbigt att släpa på en vagn och en liten unge. och för att komma på tåget och spårvagnen så behöver man lyfta ganska högt, men de gick bra.

nu ska jag sova, har en stor säng, ska ta ett kort på rummet sen , ska sätta in många bilder imorgon, eller när jag får tid


Kommentarer
Postat av: Mamma

Kul att du skriver igen , jag har väntat... O raklett har jag faktiskt ätit , vi har ju ett sånt, fast det är kvar på villa v.men vi åt inte potatis. Men smälte ost o andra goda saker.Vi hörs snart kramis .

2008-01-12 @ 13:01:58
Postat av: Anonym

Halloj! Kul att allt går så bra! Jag kollar din blogg varje dag! Här hemma har det snöat c.a 1dm inatt, härlig mjuk pudersnö! Jag tror jag måste ut och "mula" Peder! Hade bra, kram Ulrika

2008-01-13 @ 09:32:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0